Εργοθεραπεία
Εργοθεραπεία
Η Εργοθεραπεία είναι μια επιστήμη αποκατάστασης, που αφορά σε παιδιά τα οποία παρουσιάζουν δυσκολίες στις κινητικές, γνωστικές/αντιληπτικές ή ψυχοκινητικές δεξιότητες και δραστηριότητες της καθημερινής ζωής.
Ο εργοθεραπευτής βοηθά τα παιδιά όχι μόνο να βελτιώσουν τις βασικές κινητικές λειτουργίες και τις ικανότητες συλλογιστικής τους, αλλά και να αντισταθμίσουν τη μόνιμη απώλεια της εκάστοτε λειτουργίας, προκειμένου να έχουν ανεξάρτητη, παραγωγική και ικανοποιητική ζωή.
Συγκεκριμένα, εργοθεραπεία χρειάζεται το παιδί που παρουσιάζει δυσκολίες στους παρακάτω τομείς:
- Αυτοεξυπηρέτηση (φαγητό, ένδυση-απόδυση, υγιεινή, τουαλέτα (αφαίρεση πάνας κ.λπ.)
- Παιχνίδι (κινητικό, λεπτών χειρισμών, κατασκευαστικό, συμβολικό, με κανόνες κ.λπ.)
- Αδρή Κίνηση (κινητικότητα, στάση, ισορροπία, μπάλα κ.λπ.)
- Λεπτή Κίνηση (σύλληψη–χειρισμό αντικειμένων, χρήση εργαλείων κ.λπ.)
- Δραστηριότητες προγραφής και γραφής
- Αισθητηριακές Δεξιότητες
- Γνωστικές Δεξιότητες
- Οπτική Αντίληψη
Πώς θα καταλάβω ότι το παιδί μου πρέπει να κάνει αξιολόγηση εργοθεραπείας;
Σύμφωνα με τον Αμερικανικό Σύλλογο Εργοθεραπευτών, εάν το παιδί σας παρουσιάζει 3 ή περισσότερες από τις παρακάτω δυσκολίες, θα πρέπει να ζητήσετε μια εργοθεραπευτική αξιολόγηση:
- Δεν παίζει με παιχνίδια της ηλικίας του
- Δυσκολεύεται να αυτοεξυπηρετηθεί
- Έχει ελαττωμένο μυϊκό τόνο (μοιάζει αδύναμο)
- Είναι αδέξιο – πέφτει εύκολα κάτω, τρακάρει πάνω σε άλλους ή σε έπιπλα
- Δυσκολεύεται να υπολογίσει καλά τη θέση του σώματός του στον χώρο (χτυπάει εύκολα)
- Σπάει συχνά τα παιχνίδια του
- Δεν του αρέσει να χοροπηδάει, να κάνει κούνια
- Δυσκολεύεται να ζωγραφίσει μέσα σε γραμμές, να κάνει παζλ, να κόψει με το ψαλίδι στο Νηπιαγωγείο
- Είναι πολύ υπερκινητικό, δεν μπορεί να ησυχάσει
- Είναι πολύ παθητικό, πάρα πολύ ήσυχο και αποτραβηγμένο
- Δεν του αρέσει το μπάνιο, το κόψιμο των νυχιών ή το κούρεμα των μαλλιών
- Δεν του αρέσει να το παίρνουν αγκαλιά
- Είναι πολύ ευαίσθητο σε οσμές, γεύσεις, θορύβους ή αγγίγματα
- Αποφεύγει την παιδική χαρά
- Έχει δυσκολίες στον ύπνο
- Έχει δυσκολίες στο φαγητό, λερώνεται υπερβολικά ή δεν τρώει κάποιες βασικές τροφές
- Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί ή συγκεντρώνεται υπερβολικά σε μία δραστηριότητα με αποτέλεσμα να μην μπορεί να μεταβεί σε άλλη
- Χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση από άλλα παιδιά για να μάθει καινούρια πράγματα
- Αντιστρέφει γράμματα και αριθμούς, δεν αφήνει διάστημα μεταξύ των γραμμάτων και λέξεων όταν γράφει
- Ο γραφικός του χαρακτήρας είναι πολύ κακός
- Κουράζεται εύκολα κατά τη σχολική του εργασία
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει προφορικές οδηγίες
- Δυσκολεύεται να κάνει φίλους της ίδιας ηλικίας, προτιμά να παίζει με μεγαλύτερα ή μικρότερα παιδιά.
Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
Μια από τις μεθόδους που χρησιμοποιεί η εργοθεραπεία είναι η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση.
Είναι αποτελεσματική και επιτυγχάνεται μέσω δραστηριοτήτων σε ειδικό χώρο και με ειδικό υλικό, όπως κούνιες, τραμπολίνο, πισίνα με μπαλάκια, τοίχος αναρρίχησης κ.ά.
Πώς θα προετοιμάσω το παιδί για την αξιολόγηση
Πριν την πρώτη συνάντηση καλό θα ήταν να προετοιμάσετε το παιδί σας.
Η προετοιμασία διαφέρει ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.
Από 0-2 ετών
Στις μικρές ηλικίες (0-2 ετών) δεν είναι συνήθως απαραίτητο να πούμε κάτι από την προηγούμενη μέρα, γιατί τα παιδιά αυτών των ηλικιών ξεχνάνε εύκολα.
Λίγο πριν έρθετε μπορείτε να πείτε ότι θα πάμε σε ένα μέρος με ωραία παιχνίδια και θα παίξουμε!
Από 2-5 ετών
Στα παιδιά προσχολικής ηλικίας (2-5 ετών) μπορούμε να πούμε ότι θα πάμε να παίξουμε σε ένα μικρό σχολείο που μοιάζει με παιδότοπο και που πάνε και πολλά άλλα παιδάκια να παίξουν.
Εκεί θα γνωρίσεις έναν κύριο ή μία κυρία σαν την κυρία σου στο σχολείο.
Θα δούμε ωραίες κάρτες, παιχνίδια, κούκλες και πολλά άλλα.
Ακόμα μπορείτε να πάρετε μαζί σας το αγαπημένο του παιχνίδι ή να προγραμματίσετε όταν τελειώσετε να πάτε μια βόλτα κάπου που του αρέσει.
Από 6-12 ετών
Στα πιο μεγάλα παιδιά, της πρώτης σχολικής ηλικίας (6-12 ετών) είναι πάντα προτιμότερο να είμαστε όσο πιο ειλικρινείς και ακριβείς γίνεται.
Τα παιδιά αυτά βρίσκονται στο στάδιο της συγκεκριμένης λογικής σκέψης και μπορούν να σκεφτούν πως τα βλέπουν οι άλλοι και συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους συνομήλικους τους.
Αναλόγως με το πόσο συνειδητοποιημένο είναι το παιδάκι μας, μπορούμε να είμαστε και πιο σαφείς.
Μπορούμε να του πούμε ότι θα πάμε σε μια κυρία, σαν δασκάλα σου, που θα σε βοηθήσει να μαθαίνεις πιο εύκολα λέξεις και γράμματα.
Μπορούμε να δώσουμε παραδείγματα από συμμαθητές του που παρακολουθούν ανάλογα προγράμματα.
Επίσης μπορούμε να πούμε: «θυμάσαι που προσπαθούσες πριν λίγο καιρό να μου πεις μια πολύ δύσκολη λέξη με δύσκολα γράμματα και δυσκολευόσουν;» ή ακόμη: «έχω παρατηρήσει ότι δυσκολεύεσαι λίγο στην ανάγνωση και στην ορθογραφία. Θα πάμε σε μία κυρία που θα σε βοηθήσει με κάποιους τρόπους να τα καταλάβεις καλύτερα».
Από 12 ετών και άνω
Για παιδιά από 12 ετών και άνω, όπου κατά τον Piaget είναι στο στάδιο της τυπικής νόησης, μπορούμε να μιλήσουμε πιο ανοιχτά.
Μπορούμε να πούμε: «Βλέπω ότι κάποιες φορές, ενώ προσπαθείς, δυσκολεύεσαι λίγο στα μαθήματα ή στην ομιλία και θέλω να σε βοηθήσω. Υπάρχουν κάποιοι δάσκαλοι που μπορούν να σε βοηθήσουν, τι λες;»
Στο κέντρο μας διαθέτουμε όλες τις απαραίτητες υποδομές, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο εργοθεραπείας, καθώς και την κατάλληλη εξειδίκευση και εμπειρία για να βοηθήσουμε τα παιδιά που χρειάζονται εργοθεραπεία.