Ειδική διαπαιδαγώγηση
Ειδική διαπαιδαγώγηση
Η Ειδική Διαπαιδαγώγηση απευθύνεται σε παιδιά που παρουσιάζουν μειωμένη σχολική επίδοση και δυσκολία κατάκτησης των βασικών γνωστικών δεξιοτήτων: ανάγνωσης, κατανόησης, γραφής/ορθογραφίας και μαθηματικών συλλογισμών.
Συγκεκριμένα, ειδική διαπαιδαγώγηση χρειάζεται το παιδί που παρουσιάζει δυσκολίες στους παρακάτω τομείς:
- Γενικευμένες μαθησιακές δυσκολίες, στις οποίες το παιδί κατακτά τις μαθησιακές δεξιότητες με πιο αργό ρυθμό από τον φυσιολογικό.
- Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως:
- Δυσλεξία
- Δυσγραφία
- Δυσορθογραφία
- Δυσαναγνωσία
- Δυσαριθμησία
Πώς θα καταλάβω ότι το παιδί μου έχει μαθησιακές δυσκολίες;
- Διαβάζει πολύ αργά λέξεις, πρόταση ή κείμενο
- Αγνοεί τα σημεία στίξης μέσα στο κείμενο
- Διαβάζει λάθος τις λέξεις χωρίς να το αντιλαμβάνεται ακόμη και όταν αυτές επαναλαμβάνονται μέσα στο κείμενο
- Παραλείπει, αντικαθιστά, αντιστρέφει και αντιμεταθέτει συλλαβές και λέξεις σε μια πρόταση
- Δε χρωματίζει σωστά τη φωνή του ανάλογα με το ύφος του κειμένου
- Είναι κακογράφος
- Διαβάζει πολλή ώρα, έχει αργό ρυθμό
- Δυσκολεύεται να εντοπίσει τις σημαντικές πληροφορίες μέσα στο κείμενο
- Έχει φτωχή κατανόηση του κειμένου που διαβάζει
- Δεν μπορεί να αποδώσει προφορικά ή γραπτά την κεντρική ιδέα του κειμένου
- Δε μπορεί να συνδέσει τη νέα γνώση με ήδη υπάρχουσα
- Αδυνατεί να συνδέσει και να οργανώσει τις πληροφορίες του κειμένου
- Δυσκολεύεται ιδιαίτερα στις ποσοτικές έννοιες, στις αριθμητικές πράξεις και στην επίλυση προβλήματος
Τα παιδιά με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες έχουν μέσο ή και ανώτερο νοητικό επίπεδο και σε καμιά περίπτωση δεν παρουσιάζουν νοητική αναπηρία. Δυσκολεύονται στα σχολικά μαθήματα και βιώνουν τη σχολική αποτυχία.
Επιπλέον υπάρχουν και οι δευτερογενείς παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την εκδήλωση των Μαθησιακών Δυσκολιών και μπορούν να προκαλέσουν διάφορες δυσκολίες μάθησης.
Τα Προβλήματα μάθησης μπορεί να οφείλονται σε ποικίλα αίτια, όπως:
- Νοητική υστέρηση
- Βιολογική ανωριμότητα
- Αισθητηριακές βλάβες
- Συναισθηματικές διαταραχές
- Ελλιπής σχολική φοίτηση
- Ανεπαρκής διδασκαλία
- Διγλωσσία
- Φτωχό κοινωνικό περιβάλλον
- Συνδυασμός προβλημάτων
Η οικογένεια και το σπίτι αποτελούν σημαντικά περιβάλλοντα στα οποία ζει και αναπτύσσεται το παιδί και μπορούν να επηρεάσουν την ένταση και τη συχνότητα εμφάνισής των Μαθησιακών Δυσκολιών.
Δε σχετίζονται, ούτε με το φύλο, αλλά ούτε με την καταγωγή και την ιθαγένεια του παιδιού. Είναι σημαντικό να εντοπιστούν άμεσα για να γίνει σωστή και εξατομικευμένη παρέμβαση. Το πιο σημαντικό είναι να λαμβάνουν αγάπη, αποδοχή και κατανόηση από τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς και σίγουρα όχι κριτική, αρνητικό κλίμα και σύγκριση με τους υπόλοιπους μαθητές.
Πώς θα προετοιμάσω το παιδί για την αξιολόγηση
Πριν την πρώτη συνάντηση καλό θα ήταν να προετοιμάσετε το παιδί σας.
Η προετοιμασία διαφέρει ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.
Από 0-2 ετών
Στις μικρές ηλικίες (0-2 ετών) δεν είναι συνήθως απαραίτητο να πούμε κάτι από την προηγούμενη μέρα, γιατί τα παιδιά αυτών των ηλικιών ξεχνάνε εύκολα.
Λίγο πριν έρθετε μπορείτε να πείτε ότι θα πάμε σε ένα μέρος με ωραία παιχνίδια και θα παίξουμε!
Από 2-5 ετών
Στα παιδιά προσχολικής ηλικίας (2-5 ετών) μπορούμε να πούμε ότι θα πάμε να παίξουμε σε ένα μικρό σχολείο που μοιάζει με παιδότοπο και που πάνε και πολλά άλλα παιδάκια να παίξουν.
Εκεί θα γνωρίσεις έναν κύριο ή μία κυρία σαν την κυρία σου στο σχολείο.
Θα δούμε ωραίες κάρτες, παιχνίδια, κούκλες και πολλά άλλα.
Ακόμα μπορείτε να πάρετε μαζί σας το αγαπημένο του παιχνίδι ή να προγραμματίσετε όταν τελειώσετε να πάτε μια βόλτα κάπου που του αρέσει.
Από 6-12 ετών
Στα πιο μεγάλα παιδιά, της πρώτης σχολικής ηλικίας (6-12 ετών) είναι πάντα προτιμότερο να είμαστε όσο πιο ειλικρινείς και ακριβείς γίνεται.
Τα παιδιά αυτά βρίσκονται στο στάδιο της συγκεκριμένης λογικής σκέψης και μπορούν να σκεφτούν πως τα βλέπουν οι άλλοι και συγκρίνουν τον εαυτό τους με τους συνομήλικους τους.
Αναλόγως με το πόσο συνειδητοποιημένο είναι το παιδάκι μας, μπορούμε να είμαστε και πιο σαφείς.
Μπορούμε να του πούμε ότι θα πάμε σε μια κυρία, σαν δασκάλα σου, που θα σε βοηθήσει να μαθαίνεις πιο εύκολα λέξεις και γράμματα.
Μπορούμε να δώσουμε παραδείγματα από συμμαθητές του που παρακολουθούν ανάλογα προγράμματα.
Επίσης μπορούμε να πούμε: «θυμάσαι που προσπαθούσες πριν λίγο καιρό να μου πεις μια πολύ δύσκολη λέξη με δύσκολα γράμματα και δυσκολευόσουν;» ή ακόμη: «έχω παρατηρήσει ότι δυσκολεύεσαι λίγο στην ανάγνωση και στην ορθογραφία. Θα πάμε σε μία κυρία που θα σε βοηθήσει με κάποιους τρόπους να τα καταλάβεις καλύτερα».
Από 12 ετών και άνω
Για παιδιά από 12 ετών και άνω, όπου κατά τον Piaget είναι στο στάδιο της τυπικής νόησης, μπορούμε να μιλήσουμε πιο ανοιχτά.
Μπορούμε να πούμε: «Βλέπω ότι κάποιες φορές, ενώ προσπαθείς, δυσκολεύεσαι λίγο στα μαθήματα ή στην ομιλία και θέλω να σε βοηθήσω. Υπάρχουν κάποιοι δάσκαλοι που μπορούν να σε βοηθήσουν, τι λες;»
Στο κέντρο μας, μέσα από εξατομικευμένο πρόγραμμα, που ορίζεται μετά από αξιολόγηση του παιδιού, παρέχεται παρέμβαση στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί στην μαθησιακή διαδικασία με στόχο τη βελτίωσή του και την καλύτερη ένταξή του στη σχολική πραγματικότητα.